
به گزارش خزر، محمدباقر نوبخت غروب جمعه در حاشيه بازديد از ايستگاه راه آهن فلکده رشت در جمع خبرنگاران افزود: تا پايان سال، منابع مالي مربوطه را براي پروژه خط آهن قزوين – رشت و چهار پروژه ريلي ديگر شامل مسيرهايي به سمت همدان، اروميه، کرمانشاه و تبريز، متمرکز کرده ايم. وي ادامه داد: پروژه […]
به گزارش خزر، محمدباقر نوبخت غروب جمعه در حاشيه بازديد از ايستگاه راه آهن فلکده رشت در جمع خبرنگاران افزود: تا پايان سال، منابع مالي مربوطه را براي پروژه خط آهن قزوين – رشت و چهار پروژه ريلي ديگر شامل مسيرهايي به سمت همدان، اروميه، کرمانشاه و تبريز، متمرکز کرده ايم.
وي ادامه داد: پروژه ها در استان هاي ديگر نيز در اولويت کار قرار خواهد گرفت و به عنوان رئيس سازمان برنامه و بودجه اعلام مي کنم که براي پنج پروژه اي که امسال بايد آماده شوند، مشکل مالي نداريم.
به گفته معاون رئيس جمهوري، تصميم بر اين است بجاي آنکه منابع محدود را بين هزاران پروژه قطره چکاني توزيع کنيم، با اولويت بندي، چهار يا پنج پروژه را مشخص و همه منابع را براي آماده شدن آنها متمرکز کنيم و سپس، سراغ پروژه هاي ديگر برويم.
نوبخت با بيان اينکه تاکنون افزون بر ?? هزار ميليارد تومان از بودجه کشور براي طرح هاي عمراني اختصاص يافته، گفت: براساس گزارش خزانه، ?? هزار و ??? ميليارد تومان از اين مبلغ پرداخت شده و با اختصاص اعتبار به پروژه هاي عمراني، پروژه راه آهن قزوين – رشت نيز شتاب مي گيرد.
وي با اشاره به اينکه خط ريلي قزوين – رشت به انزلي و آستارا در غرب استان گيلان اتصال مي يابد، خاطرنشان کرد: اين پروژه از پروژه هاي اقتصاد مقاومتي سال جاري است که انتظار داشتيم و داريم هرچه سريع تر در مهلت باقي مانده تا پايان سال ، آماده شود.
معاون رئيس جمهوري با يادآوري بازديد چهارشنبه گذشته خود از مسير راه آهن قزوين – رشت و آگاهي از مشکلات فني پروژه ادامه داد: امروز هم از ايستگاه فلکده رشت بازديد کردم ولي ما مي خواهيم ايستگاهي در داخل شهر رشت هم وجود داشته باشد.
نوبخت با اشاره به اينکه قطار اين مسير را با سرعت ??? کيلومتر در ساعت طي خواهد کرد، تصريح کرد: سفر از اين طريق، وسيله مناسبي هم براي گيلاني ها و هم گردشگران در تعطيلات خواهد بود و مي توانيم بسياري از تنگناهاي ترافيکي کنوني را پشت سر بگذرانيم.
وي اتصال اين مسير به انزلي و آستارا را حائز اهميت خواند و گفت: اين قطعه متفاوت از قطعات ديگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتي است و اهميت آن به اين دليل است که اين قطعه، حلقه مفقوده باقي مانده از کريدور شمال – جنوب است.
نوبخت با يادآوري برگزاري اجلاس سه جانبه تهران با حضور رئيسان جمهوري ايران، روسيه و آذربايجان در دهم آبان ماه جاري و تاکيد سران بر شکل گيري سريع تر کريدور شمال – جنوب افزود: اگر اين قطعه تمام شود، مي توانيم تمام يا بخش قابل توجهي از کالاهاي روسي را به بندر چابهار و نيز از بندر چابهار به انزلي و آستارا برسانيم.
وي ادامه داد: در آينده اي نزديک در جوار همين ايستگاه، شاهد رفت و آمدها و کسب و کارهايي خواهيم بود و به طور قطع، در اشتغال منطقه و سرمايه گذاري در استان نقش موثري دارد بر اين اساس، اميدواريم قبل از پايان سال جاري، شاهد بهره برداري از اين پروژه باشيم .
مسير خط آهن قزوين – رشت ??? کيلومتر است و ساخت آن از سال ???? آغاز شده؛ اين مسير در قالب هشت قطعه کار مي شود. تکميل پروژه اين خط ريلي تا پايان سال جاري و فازهاي بعدي آن، يکي از مصوبات سفر رئيس جمهوري به استان گيلان است. اين خط ريلي قادر خواهد بود سالانه ?? ميليون تن بار و سه ميليون مسافر را جابجا کند.
محمدباقر نوبخت عصر چهارشنبه گذشته با همراهي استانداران گيلان و قزوين، از پروژه راه آهن گيلان در منطقه منجيل و رودبار بازديد کرد. جلسه شوراي برنامه ريزي استان نيز فردا (شنبه) به رياست معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه در رشت برگزار خواهد شد. پس از اين جلسه، محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت، نشست خبري با اصحاب رسانه گيلان خواهد داشت.