به گزارش خزآنلاین، تاکسیها انسانهای بسیاری را هر روز به مقصد میرسانند. مسیرها گاه کوتاه هستند و گاه بلند. مسافرها برای دقایقی کنار هم مینشینند و رانندهها آرام و صبور میرانند. اما زیر آسمان شهر رشت روزگار یک تاکسی با کتاب پیوند خورده است. «ساحل فیلسوف» راننده خوش ذوق این تاکسی است که مسافرانش را به ضیافت کتاب دعوت میکند.
داستان تاکسی کتاب
فیلسوف در گفتگو با اشاره به اینکه اهل رشت و حدود ۱۲ سال است که در کسوت راننده تاکسی مشغول به کار است، اظهار میکند: هم اکنون در مقطع کارشناسی مدیریت امور فرهنگی تحصیل میکنم.
وی با بیان اینکه ۷ سالی است که در کنار جابجایی مسافران، کتاب هم به آنها امانت میدهد، میافزاید: محوریت کارم ترویج کتابخوانی در کودکان با شعار «کتابخوانی را از کودکی بیاموزیم» است.
فیلسوف با اشاره به اینکه کتابها را در ماشین قرار میدهم و به مسافران کودک و بزرگسال برای ۱۰ روز تا یک ماه کتاب امانت میدهم، ادامه میدهد: البته سه سال هم در اجرای طرح عیدانه کتاب مشارکت داشتم که به عقیده بنده طرح بسیار خوبی بود.
از تحسین تا تمسخر
فیلسوف با بیان اینکه سفیر اهدای خون، اهدای عضو و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز است، میگوید: ابتدا برای مردم امانت دادن کتاب در تاکسی، کاری نو بود و درباره اش سوال میپرسیدند و البته کسانی هم بودند که به تمسخر میگرفتند و میگفتند که یک راننده تاکسی با همه مشکلاتی که با آن در سطح شهر روبروست، چرا چنین کاری میکند.
وی با اشاره به اینکه این حرکت برای گردشگرانی که به رشت سفر میکنند و مسافر تاکسی من میشوند بسیار جذاب است، اظهار میکند: خاطرات بسیاری در این مدت برایم رقم خورده اما آنچه که بیش از همه در ذهنم حک شده است تبدیل گریه بچهها به لبخند است. بارها شده که کودکان با بی قراری و گریه سوار تاکسی من شدهاند اما وقتی چشمشان به کتابها میافتد آرام میشوند و لبخند میزنند.
فیلسوف در پاسخ به این سوال که چگونه کتابها را از مردم باز پس میگیرد اینگونه توضیح میدهد: من در مسیر صیقلان- گلسار کار میکنم و مسافرانم این را میدانند و کتابها را پس میآورند. بعضی وقتها هم با شماره تلفنم تماس میگیرند و در نقطهای خارج از مسیر کارم، کتاب را تحویل میدهند و من بدون اینکه کرایهای دریافت کنم، راهی میشوم و کتاب را تحویل میگیرم.
انگیزه قدم زدن در دنیای ترویج کتابخوانی
فیلسوف با اشاره به علاقه خود از کودکی به مجله، کتاب، رادیو و تلویزیون، ادامه میدهد: به گفته پدر و مادرم زمانی که ۶ سالم بود به اخبار رادیو و تلویزیون گوش میدادم. این اشتیاق در سالهای بعد همچنان در من وجود داشت. پیش از اینکه راننده تاکسی باشم، با ماشین شخصی به حمل و نقل مسافران میپرداختم؛ آن زمان هم در ماشینم، روزنامه میگذاشتم.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر اهمیت این موضوع برایم بیشتر شده است، میافزاید: خودم فرزندی نوجوان دارم و می دانم چگونه زندگی نوجوانان میتواند تحت تأثیر فضای مجازی قرار گیرد. بنابراین وظیفه خود می دانم که قدمی در مسیر ترویج کتابخوانی برداشته تا نوجوانان لااقل در کنار استفاده از فضای مجازی کتاب هم بخوانند.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: کتابی به نام «ساحل، رادیو، تاکسی» با هزینه شخصی و کمک خانواده منتشر کردهام که دربرگیرنده دل نوشتههایی با محوریت دغدغههای فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی من است.
اهمیت همراهی متولیان فرهنگی
فیلسوف میگوید: فعالان فرهنگی از روی عشق و علاقه وارد این عرصه میشوند و به نظرم هر یک از شهروندان در صنوف مختلف میتوانند مروج کتابخوانی باشد.
وی ادامه میدهد: باید توجه داشت که همراهی معنوی مسئولان میتواند بر رونق این فعالیتها بیافزاید، اما تا کنون هیچ حمایتی از من نشده جز اینکه حدود شش سال پیش مدیر وقت اداره کل کتابخانه ها با در اختیار قرار دادن تعدادی کتاب از من حمایت کردند و من هم تلاش کردم این کتابها در اختیار مردم قرار گیرد. البته در ادامه باید تشکر کنم از مردم که با اهدای کتابهای بسیار در انجام فعالیت فرهنگی من مشارکت کردند.
تأثیر کتابها
وی میگوید: کتابها اگر به خوبی و مطابق با شرایط سنی مخاطب انتخاب شوند، قطعاً میتوانند روشنگر مسیر زندگی باشند. اما موضوع دیگری که دوست دارم به آن اشاره کنم این است که نوجوانان ایرانی در کنار دوستانشان یک دوست از میان شهدا هم داشته باشند و با راه و روش زندگی یک شهید از طریق کتاب یا خانواده آن آشنا شوند؛ چرا که جملهای از یک شهید میتواند، بسیار تأثیرگذار باشد.
وی یادآور میشود: وضعیت فرهنگی و اجتماعی ما دچار مشکل بوده و کارهای فرهنگی هم به صورت ضعیف در حال انجام است. مسئولان هم در چند سال اخیر با وجود اینکه مسائل فرهنگی، دغدغه مقام معظم رهبری است، متأسفانه در این عرصه ضعیف عمل کردهاند.
فیلسوف تصریح میکند: از پدران و مادرها میخواهم که در کنار تبلت و موبایلی که برای فرزندانشان مهیا میکنند، کتاب هم در اختیارشان قرار دهند و با صحبتهای متناسب با ادبیات کودکان، اهمیت کتابخوانی را برایشان شرح دهند.